Nedávno jsem na Facebooku narazil na tuto úlohu. (Údajně jde o příklad ze sbírky úloh z matematiky pro 4. třídu základní školy.)
Vyrojilo se samozřejmě plno komentářů (inu, každý hned matematik), co že to je jako za úlohu, že není správně a jednoznačně zadaná, a jak vůbec tohle může někdo napsat, když to nejde vyřešit.
Mně se však příklad docela líbí.
Ano, z matematického hlediska se jedná o nejednoznačné, a tedy špatné zadání. Ale ruku na srdce, na základní škole (a dokonce většinu času i na škole střední), nemůže být o matematice moc řeč. I když se ten předmět tak jmenuje, mají to být především problémy, které nutí přemýšlet a nejsou zcela vytrženy z kontextu reality. Většina slovních úloh se svoji umělost snaží maskovat tím, že ve svém znění mají Terezku, Honzíka, … Ale…
Nevím Stačí,
když to vědí děti, pro které je úloha určena. Ti nejlépe vědí, kolik
jich chodí do třídy, uvědomí si, že vstupenka stojí celočíselnou
částku a prostě se snaží najít nejlepší řešení. A že jich může
být více? No a, při řešení jiných problémů neexistuje nutně pouze
jedno řešení. Nepočítáme přeci kvantovou mechaniku.