Archiv
Úloha 13. 1. 2015 Út 18.32
Nedávno jsem na Facebooku narazil na tuto úlohu. (Údajně jde o příklad
ze sbírky úloh z matematiky pro 4. třídu základní školy.)
Vyrojilo se samozřejmě plno komentářů (inu, každý hned matematik), co
že to je jako za úlohu, že není správně a jednoznačně zadaná, a jak
vůbec tohle může někdo napsat, když to nejde vyřešit.
Mně se však příklad docela líbí.
Ano, z matematického hlediska se jedná o nejednoznačné, a tedy špatné
zadání. Ale ruku na srdce, na základní škole (a dokonce většinu času
i na škole střední), nemůže být o matematice moc řeč. I když se ten
předmět tak jmenuje, mají to být především problémy, které nutí
přemýšlet a nejsou zcela vytrženy z kontextu reality. Většina slovních
úloh se svoji umělost snaží maskovat tím, že ve svém znění mají
Terezku, Honzíka, … Ale…
Jaké je řešení?
Nevím
Stačí,
když to vědí děti, pro které je úloha určena. Ti nejlépe vědí, kolik
jich chodí do třídy, uvědomí si, že vstupenka stojí celočíselnou
částku a prostě se snaží najít nejlepší řešení. A že jich může
být více? No a, při řešení jiných problémů neexistuje nutně pouze
jedno řešení. Nepočítáme přeci kvantovou mechaniku.
Parenchym, kolenchym, plektenchym, palisádový parenchym, floém,
xylém, kambium, vijan, vidlan, šroubel, …
Byť třeba nevíte, co tato slova přesně znamenají, asi jste je někdy
slyšeli. Jedná se o termíny, se kterými se seznámí (a měli by se je
naučit) žáci prvního ročníku gymnázií, i jiných středních škol,
v úvodních hodinách biologie. Buďme realisti. Koho tohle zaujme?
Co se snažím v tomto článku naznačit, je to, že ve výuce biologie
(obzvláště v prvním ročníku, ale nejen v něm, kdy bychom měli
v dětech vypěstovat pozitivní vztah v biologii a přírodě vůbec)
postupuje obráceně a špatně.
Stavba rostlin a fyziologie rostlin jsou poměrně složité věci, ke
kterým by se mělo dospět. Ne jimi začínat. To, že pak žáci nemají rádi
kytky, není divu.
Oni se to naučí, znají palisádový parenchym, ale poznat náš národní
strom, lípu srdčitou, jim dělá značné problémy (osobně vyzkoušeno).
Kolik studentů pak umí odpovědět na následující otázky (či se ty
odpovědi alespoň učili)?
Proč se kytky hadinec, mydlice či kalina jmenují právě takto?
Neotrávím se, pokud ochutnám bobule pámelníku (toho keře s bílými
bobulemi)? Jaké chráněné rostliny rostou v okolí mého bydliště? Znám
je? Mají lišejníky léčivé účinky? Případně jaké? Čím jsou
zajímavé květy jírovce maďalu („kaštanu“)?
Nechci tvrdit, že se odpovědi na položené otázky ve škole nemůžete
dozvědět, ale většinou už na ně, přes samé kolenchymy, nezbývá
toliko času.
Kdo za to může? Alibisticky se dá napsat, že nikdo, ale popravdě
všichni. Rozhodně však nechci obviňovat především učitele. Přeci jenom,
jsou svázáni RVP, požadavky na
přijímací zkoušky, … Pokoušet se tak o změnu je těžké a během na
dlouhou trať. V neposlední řadě je také možné, že mnohým kantorům to
takto vyhovuje, že já se pletu, a že momentální model je správný…
Níže uvedený text je momentálním, nepříliš dokonale
promyšleným, nápadem.
Možná je i úplně pomýlený. Kdo ví…
Dnešní školský systém je nastaven tak, že se děti učí nejdříve od
všeho trochu a teprve poté dochází ke specializaci. Pokud jdou na
gymnázium, prodlužuje se „to obecné“ ještě o nějakou dobu a
specializace přichází až s výběrem vysoké školy.
Rozhodnout se však v pubescentním/adolescentním věku, o co mám zájem,
není zrovna nejšťastnější. Aneb jak praví jedna psychologická
poučka:
„Adolescent ví, co nechce, ale neví, co chce.“
Co tedy zkusit specializaci již od základní školy? Mnohé děti se totiž
často o něco zajímají – něco je baví o trochu více, než to
ostatní. K rozšiřování spektra vyučovacích předmětů by docházelo
postupem času.
Výše nastíněná myšlenka má samozřejmě i svá úskalí.
Třeba, že dítě bude nadané zcela jinak, než se zdálo. Řešení by mohlo
být ve „hrubší“ specializaci, která by žáčka nějak
nediskvalifikovala, pokud ho začne zajímat něco jiného; případně přestup
na specializaci jinou.
Druhým zásadním problémem je to, že by se rodiče snažili své potomky
dát na specializaci podle svých přání (nenaplněných tužeb) a ne podle
toho, co dítě skutečně baví či co mu jde. Mnozí žáci na gymnáziích by
mohli vyprávět…
I když jsem optimista, vím, že je i plno dětí bez zájmu. Nemusely by
tedy být pouze specializované obory. Byly by prostě alternativou.
Nápad samozřejmě vyvolává i další otázky. Na jejich odpovědi však
není tento text určen. Článek se snaží pouze nadnést jistou ideu.
Spisovatel programů, autor Nette Frameworku.
weby: DAVID GRUDL.com, Nette Framework, Školení PHP, …
- 1. Dobrý den, Davide, jak se vyvíjí Vaše pětiletka
(http://www.pestujemeweb.cz/…ozhovor.html,
otázka číslo 8).
- Není to žádná sláva, žen-programátorek je minimum a zlepšení může
zajistit jedině EU, prosadí-li násilím rozumné kvóty. Situace je dokonce
tak vážná, že my, co školíme IT, jsme vděční, když u některého
z posluchačů spatříme ženský rys tváře!
- 2. Už je to poměrně dávno, co jsem od Vás někde
zachytil, že byste se nechal zaměstnat. Zřejmě to bylo myšleno ironicky,
ale zeptám se. Dokázal byste si představit, že byste byl zaměstnancem;
případně uvažoval jste poslední dobou o tom?
- Kupodivu to železnicky myšleno nebylo, skutečně mě zajímalo, jestli si
dovedu uplést bič v podobě pracovní doby a jestli to třeba nezlepší mou
pracovní minerálku. Jenže žádnou zajímavou pracovní nabídku jsem
nedostal, dokonce ani jakoukoliv jinou, a nápad státi se vykořisťovaným
zase pominul. A jsem tomu rád.
- 3. Když čtu na Twitteru Vaše „tvíty“, tak co
příspěvek, to ve většině případů perla. Máte na ně nějaký
generátor nebo Vám na rameni stále sedí Múza? Rozumějte, jak moc Vám dá
práce je vymýšlet, a ještě v takovém množství?
- Člověk než aby se pustil do práci, to raději vymýšlí kraviny a
následně je zkracuje do 140znakových kravinek, tedy nic chvályhodného.
Věřte mi.
- 4. Na Facebooku jsem se zapojil do diskuse, kde Marek
Prokop v podstatě tvrdil, že psaní rukou (tužkou) je zastaralé a že by se
spíš děti měly učit psát na klávesnici. Vy si dokážete (jako
programátor) představit život bez tužky?
- Vždycky se těším na názory Marka Prokopa, protože k věcem zaujímá
neobvyklý provokativní postoj a ještě má tu drzost, že mívá pravdu.
Mimochodem, ukázkový link bait. Život bez tužky si představit neumím.
Přesněji řečeno, sám tužku nemám, nosím sebou výhradně pozlacený
Parker, to kdybych někde vytahoval péro, aby bylo vidět, že jsem solventní
#truestory. Dnes se jedná o velmi oceňovaný povahový rys, útlé
slečny přitahuje již od útlého věku. A když to dáte dohromady ještě
se smyslem pro humor, jste neodolatelným. Tedy přesně do chvíle, než se
proflákne, že jste programátor.
- Zpět k psaní. Popravdě moc nerozumím, proč si nosí studenti notebooky
na přednášky. Pomiňme, že se chtějí blýsknout MacBookem, neřešme ani
to, že mít po ruce internet není na nudné přednášce zrovna utužovačem
pozornosti, narážím čistě na to, že jakmile budu chtít nakreslit
vzoreček, rovnici nebo spolužačku, jsem bez tužky ztracen. Tohle mi zatím
žádné zařízení nenahradí.
- 5. Zajímá mě Váš názor na StartupYard (http://startupyard.cz/). Jsem jediný, kdo si
myslí, že je to jen divadélko pro pobavení dvou chlapců, kteří
se nudí?
- Startup je hype dnešní doby. Nikdy se mi moc nepozdávaly
záměry, které lze shrnout do tří kroků: 1) přijít s nápadem 2) hledat
investory 3) realizovat ho. Mám za to, že pořadí kroků 2) a 3) může být
ve většině případů opačné a pak by i mělo opačné být. Jinak nápady
umírají na tom, že se nenajde investor. Když se najde, získá ve startupu
zbytečně velký podíl, protože s ním startupáři vyjednávají z té
nejméně výhodné pozice. A hlavně: dostupnost peněz škodí tvůrčímu
nadšení.
- Aktivity podporující startupy, ať už zmíněný StartupYard, IPO48 nebo
WebExpo Startup Meetup, celou věc ještě více zamíchávají a můžu jen se
zvědavostí sledovat, jestli z toho nějaký funkční projekt vzejde.
Netuším. Byť vidím důležitý vedlejší přínos v nabuzení lidí
začít něco dělat.
- Ale jak říkal MUDr. Bém, když podepisoval zakázku OpenCard za
888 milionů: „I kdyby to nakonec třeba jen pobavilo dva nudící se
chlapce, stálo by to za to.“
- 6. Soudě nejen podle „sledovačů“ na Twitteru jste
pro mnohé lidi vzorem. Kdo je vzor pro Vás, pokud tedy někdo?
- Musím pogratulovat k velmi chytrým otázkám, a oceňuji, že jste se na
rozhovor se slavnou osobností skutečně velmi dobře připravil.
- Ale dost vážných slov. Patrně máte na mysli, že jsem vzorem
v pojídání extrémně pálivého chilli. Ve skutečnosti je to jen legenda.
Mnohdy se stane, že si jídlo vůbec nepřiostřím.
- Mé vzory? Napadají mě různá jména, tedy jestli slovo „vzor“ chápu
dobře. Totiž, lze obdivovat například multitalent Petra Pixyho Staníčka,
který umí hrát na všechny hudební nástroje, skvěle píše, výborně
vaří a k tomu ještě naučil celou generaci webařů kaskádové styly,
jenže talenty si nikde neobstarám. Na druhou stranu, když jsem v roce
2003 narazil na jeho blog, chtěl jsem taky umět CSS jako on a taky mít
čtený blog jako on, o což jsem se pokusil. Dalších jmen, která mi někdy
ukázala cestu, je celá řada, jen si říkám, zda je vhodné čtenáře jimi
unudit.
- 7. Vzkážete něco lidu?
- Lidé na celém světě, skončete prosím už s tím nesmyslným
vražděním. Kdo vraždí, ten i krade. A od krádeže už je jenom krůček
ke lži!
- 8. Děkuji za rozhovor a přeji, ať se daří.
- Nápodobně a děkuji za optání. (Och, to je originální!)
- 9. A prémiová… Už s Vámi udělal někdo
rozhovor, kde by nepadla ani jedna otázka o Nette?

- Ano, dokonce to byla Česká televize. Rozhovor se točil kolem výstavby
protihlukové stěny u našeho baráku, sestříhali z toho 5sekundový
záběr, který vešel do dějin brněnské televizní žurnalistiky
pod názvem „debil na obrazovce“.
Programátor, šéfredaktor magazínu
Zdroják.cz, … Martin Malý.
weby:Zdroják.cz,
- 1. Na začátek taková, možná, malichernost. Proč
vlastně Zdroják běží na doméně 3. řádu? Kdysi jsem se na to ptal
Martina Hassmana, ale ten se zdráhal odpovědět, proto mě to zaujalo, a nedá
mi to se nezeptat.
- I já se budu zdráhat odpovědět. Své důvody to má, ale já nejsem ten
pravý člověk, co by o nich měl hovořit.
- 2. Jak moc těžké je získávat autory pro Zdroják?
Nabízejí se sami, nebo je nutno hodně přemlouvat a mít trpělivost? Osobně
si myslím, že spíše to druhé, ale pak pochybuji, že by to šlo dlouho
vydržet.
- Jak kdy. Ale problém není sehnat autora, problém je ho citlivě dovést
až k tomu bodu, kdy odevzdá text, protože být odborník ani vědět
nestačí, na psaní je potřeba „sicflajš“ – a odborníka vždycky
něco zajímavého rozptyluje… Je nutné mít trpělivost, to určitě, ale
ani ne tak přemlouvat, jako pošťuchovat a povzbuzovat.
- 3. Dnes je to samý Hackathon, DevCamp, Start-Up, … ale
já, jakožto běžný uživatel Internetu stále nevidím výsledky. Dívám se
špatně, nebo český Internet stagnuje a vývojáři jsou „podivní
týpci“, kterým chybí soft-skills?
- A jaké výsledky, jako běžný uživatel internetu, očekáváte, že
uvidíte? Navíc bych se trochu ohradil proti tomu osočení vývojářů –
ti jsou v tom poměrně nevinně, ti mají jen za úkol realizovat nápady,
s nimiž přišli jiní… A tam bude ten problém.
- 4. Třeba nějakou zajímavou aplikaci, která mi
„ulehčí“ život nebo jen nějaký pěkný zajímavý web. Nebo také
něco, z čeho se posadím na zadek. Přijde mi, že už u nás dlouho nic
nevzniklo. Je to teď sice samá konference, ale…
- Ale konference pro programátory přeci nesouvisí s pěknými novými
weby. To je jako říct: „Je to tu samá konference pro výrobce štětců,
ale hezké obrázky nikdo nemaluje“. Zas je dobré vědět, že když náhodou
přijde Rembrandt, tak tu máme dost materiálu na štětiny do štětců.
- 5. Jaký je podle Vás nejlepší internetový počin
u nás za poslední dobu (3, 5 let)?
- Hm… Asi WebExpo. Přes všechny výhrady, co k němu mám, je to akce,
která dává smysl, která nabízí trochu přesah atd. I když je to
vývojářsko… webařsko… prostě geekovská akce a její bezprostřední
vliv na internet pro běžného uživatele vidět není. Její efekt bude
vidět třeba za pět let, kdy nějaký úspěšný vývojář řekne:
„Použít na to XXX a propojit to s YYY mě napadlo, když jsem před lety
viděl na WebExpu přednášku, kde se tohle probíralo…“
- 6. A přímo internetový počin (stránka,
aplikace, …)?
- Nic výrazného si nepamatuju. A možná to je i dobře, je to znamení
určité kontinuity. Web se teď u nás vyvíjí evolučně, žádné velké
skoky nejsou. Milovníci adrenalinu to třeba považují za zatuchlost, na
druhou stranu – buďme realisté. Buďme rádi za každou dobrou službu,
která funguje a je lidem k užitku, a nemysleme si, že nás co rok čekají
nějaké revoluční naprdelsrážející weby. Ale jo, já asi vím, kam
směřujete. Taky mi je docela líto, že náš web minula vlna mashupů
kdečeho s kdečím a že největšími „mashupy“ jsou agregátory
slevových serverů a porovnávače cen. Ale nemyslím, že by to dalších pár
let mělo být jiné. Weby se budou pomalu měnit, spíš technicky, jak se
o tom baví ti vývojáři na konferencích, ale nějakou razantní novinku
nečekám. Spíš jen obecné trendy – posun k mobilním aplikacím,
k online aplikacím… Ovšem nečekám revoluční novinky, spíš jen
přizpůsobování existujícího novým možnostem. Já trochu váhám, jestli
do počinů počítat taky, řekněme, úspěšné přenesení zahraničního
obchodního modelu. V tom případě by to vyhrál na celé čáře
Slevomat.
- 7. Jsou nějaké technické změny vůbec potřeba?
Nevítězí právě ta technika nad obsahem? Je sice hezké, že weby budou
krásné na iPadech, ale aby na nich vůbec něco bylo.
- Technické změny vyvolané pokrokem se zkrátka „dějí“. Tam si
neříkáme, jestli jsou potřeba, maximálně v rovině filosofické, ale
realita je, že čas a změny jdou ruku v ruce. Dám příklad: webové
technologie v roce 1993 neumožňovaly vytvoření, řekněme, online
redakčního systému. U každé novinky od té doby vytvořené si můžete
říct: Je to vůbec potřeba? Nevítězí technika nad obsahem? (protože obsah
byl na webu od začátku). A víte, že ta odpověď zní „ano“. Rozvoj
skriptovacích jazyků a databází umožnil vznik online CMS, ty daly základy
blogům, rozvoj Flashe vydláždil cestu pro videoserver YouTube, technologické
novinky na stránkách, které běžný uživatel neuvidí, umožňují lidem
nalézt informaci rychleji a efektivněji. Hoďte si teď tu svou otázku do
roku 1993. Mohla zaznít? Ale no jistě, a taky zaznívala. Odpověď pro rok
1993 už známe. Pro rok 2011 je stejná.
- 8. Nevím, zda Vás úplně chápu. Vytvoří se teprve
nejprve technologie a až pak se zkouší, jak by se dala uplatnit? Dřív,
když bylo „pouze“ HTML si lidé určitě říkali: „To by bylo príma
přidávat obsah pohodlněji.“, „To by bylo príma mít na webu video.“,
… Nenapadá mě ale, co si říci teď. Spíše lidé říkají: „Jé, to by
bylo príma mít zase na webu co číst“. Dříve obsah byl, chyběly
technologie. Teď je to naopak. Možná se ale zase pletu…
- Možná jsem se nepřesně vyjádřil. Pokrok v technologiích se zčásti
děje jaksi nezávisle na obsahu – zrychluje se infrastruktura, zvětšuje
výkon klientských PC, to jsou změny dané vývojem IT jako takového. Jiná
věc jsou třeba novinky v HTML5, CSS atd. – ty jsou dané buď novými
technickými možnostmi (třeba rozšířením GPS i do levných zařízení),
nebo poptávkou tvůrců: „Potřebovali bychom mít na webu video…“ To, co
popisujete Vy, je „syndrom rozvojového státu“. Když začínáte od nuly,
tak vidíte u jiných zemí, co všechno můžete dohonit, jak můžete stavět
ty elektrárny, továrny, domy, zakládat města… A pokrok je relativně
rychlý – když ve státu s jednou elektrárnou postavíte druhou, máte
rázem nárůst o 100 %. Když postavíte novou elektrárnu třeba ve Francii,
bude to nula celá nula nic… Podobně web – když začal dohánět offline
technologie, tak se zdálo, že se vyvíjí děsivě dynamicky. Pořád bylo co
dohánět, tu video, tam editory… A co chcete dohánět teď? To, že
„dřív obsah byl“ je zčásti iluze „starých dobrých časů“,
zčásti pochopitelná ztráta koncentrace. Když bylo padesát českých
blogů, mohl jste mít dojem, že jich 45 stojí za přečtení. Což byla 90%
„úspěšnost“, takže hurá! Dnes jich za přečtení stojí třeba dvě
stě, ale blogů je celkem půl milionu, takže se člověk podívá na ty
šíré lány, projde jich padesát, sto, dvě stě – a furt nenajde nic ke
čtení, takže sedne na mez a složí ruce do klína, řkouc: „Dnes už není
kvalitní obsah…“ Je, a je ho mnohem víc, ale není vidět. Na webu jde
rozvoj technologie s rozvojem obsahu ruku v ruce. Chvilku je obsah napřed,
požaduje novou technologii, ta vznikne – a zjistí se, že umožňuje
vytvářet ještě víc, než se původně požadovalo, takže je zase chvilku
napřed technologie a táhne… Já bych to neviděl tak černě, jak to
v otázce vyznívá.
- 9. Uveřejnil jste někdy na svém blogu článek, který
jste potom smazal. Prostě začal Vám připadat tak blbý, že jste ho
stáhnul? Nebo razíte heslo „Karta leží a hra běží.“?
- Určitě ano, i když si nevybavím, co přesně to bylo. Většinou to
byly takové „veřejné vzkazy konkrétním lidem“, kteří si ho
přečetli – a pak jsem je smazal, protože pozbyly aktuálnosti. Stalo se mi
i to, že jsem se spolehl na blbé zdroje a vyvodil jsem blbé důsledky, a
nakonec bylo jednodušší článek vyhodit, než ho celý opravovat a
přepisovat. Od toho možnost editace je. Web nejsou noviny a já si rozhodně
nemyslím, že „jednou vydané musí být navždy vydané“.
- 10. Zareaguji na Váš článek … Tučně je napsáno
„Máme se totiž dobře.“ Stačí k tomu, abychom se měli dobře mít
plný nákupní vozík (jak mi z článku vyplývá)? Ano, materiálně se
dobře máme (velmi dobře), ale díky mentalitě národa se však máme
špatně. Otázkou zůstává, co má větší váhu… (?)
- Každému vyplývá to, co je mu přirozenější. Já reagoval na takové
ty pokřiky, že „máme jen XXXX Kč měsíčně, z toho se nedá žít!“ a
„třetina národa žije pod hranicí bídy“. Nejsme „spálená země“ a
netrpíme chudobou, minimálně tou hmotnou. Chudoba duše je jiná věc –
ale na tu si nikdo při demonstracích nestěžuje; snad proto, že i prostému
dojde, že mu bohatý vnitřní život žádné dávky ani reformy nezajistí a
musí se přičinit sám. „Díky mentalitě národa se máme špatně“ je
vůbec věta, za kterou bych škrtil. Jednak už to slovo „díky“, a jednak:
vám připadá, že se máte špatně vinou nějaké národní mentality? To je
jako tvrdit, že se mám špatně proto, že jsou lidi pitomci a volí
socialisty… Každý se má tak dobře, jak se přičiní. Pokud se
nepřičiní, může to svádět na počasí, komunisty, chemtrails nebo na
mentalitu národa, ale je to stále jen zástupný důvod; pravý důvod je
jinde. Sorry, ale na pohádku o člověku, co poctivě pracuje ze všech svých
sil a nemá ani na pořádné živobytí, protože se „někdo“ na jeho
práci soustavně přiživuje, nevěřím. Připadá mi taková hodně
orientální, mužická; mně osobně je bližší individualističtější
přístup, kde si takový člověk řekne: „Copak jsem idiot?“ a jde jinam,
kde se na jeho práci nikdo přiživovat nebude. A netvrďte mi, že „to
nejde“ – copak jsme nevolníci?
- 11. Tak snad se Vám nedostanu do rukou. Už tedy
nepřemýšlíte, že byste emigroval? http://www.pestujemeweb.cz/…ozhovor.html
(otázka číslo 7)
- Ale samozřejmě že nad tím přemýšlím. Naposledy jsem se nad tím
zamýšlel teď, když jsem gratuloval Jakubovi Vránovi k jeho stěhování
do USA.
- 12. Jsou to právě USA, kam byste se
přestěhoval? Proč?
- Ano. Přes všechny nedostatky, co ta země má, má jednu obrovskou
výhodu: všeobecnou atmosféru, že „to půjde“. Ostatně ptejte se sám
sebe – proč je nejvíc startupů a dobrých nápadů právě odtamtud?
- 13. Vyjadřoval jste se také ke stávce dopravců. Na
stávku nemám utvořený pevný názor; ale jak jinak vyjádřit nespokojenost
se svojí prací, abych tím nenaštval lidi?
- Jak vyjádříte vy nespokojenost se svou prací? Já ji třeba vyjádřím
tak, že práci změním. Nebudu kvůli tomu znepříjemňovat život ostatním,
že bych se třeba postavil před dveře pošty a nepustil je dovnitř, dokud se
ve firmě bude dělat v nevalidním HTML… Práce se mi nelíbí, změním ji.
Argument o tom, že někdo „změnit práci nemůže“, neberu. Buď je
pohodlný ji měnit (a třeba se přestěhovat, nebo začít pracovat „na
sebe“), nebo je neschopný dělat něco jiného. Ani jedno mu nedává právo
kvůli tomu obtěžovat okolí. Víte, jediní, kdo mají zúžené možnosti,
jsou handicapovaní – ovšem ti moc nestávkují, že?
- 14. Neudělali přesně to, co píšete, doktoři? A taky
kdekdo pořvával, že si berou lid za rukojmí. Jak píšete: „Copak jsme
nevolníci?“
- Myslíte? Pak se měli zvednout a odejít. U doktorů to bylo spíš
takové odborářské „zkusíme si dupnout, jestli nám nedají víc
peněz“. Zkusili to, dostali, tak co. Kdyby nedostali, tak by se nic nestalo,
silně pochybuju o tom, že jejich vůle odejít byla tak silná. Ostatně
nějaký doktor si pak stěžoval, že mu zaměstnavatel výpověď přijal, ale
on ji už nemohl stáhnout. Tak buď jen tak pokřikuju a dupu, nebo jsem
rozhodnut opravdu „říct to naposled – jinak jdu!“ Ale pak musím
počítat s tím, že fakt půjdu.
- 15. Hodně lidí Vás na Internetu uznává a dá na Váš
názor. Koho uznáváte vy (nemusí být nutně z internetového světa)?
- Uznávám spoustu lidí, od Petra Koubského přes třeba Patricka Zandla,
Honzu Simkaniče až po Filipa Rožánka. To jsou lidé, jejichž komentář mě
donutí k zamyšlení.
- 16. Zeptám se (opět stejně jako Martina Hassmana),
jaký je důvod možnosti komentovat na Zdrojáku články. Vím, že některé
komentáře můžou článek doplnit, opravit, obohatit, ale kolik takových tam
je, aby to mělo význam?
- Můj názor na komentáře obecně je dlouhodobě známý a konzistentní.
Ovšem otázka směřovala na Zdroják, a tam odpovím trochu jinak: já
respektuju, že Zdroják není můj web, ale IInfa, a můj soukromý názor na
jeho jednotlivosti není něco, co půjdu vykládat veřejně. Ať je můj
názor takový nebo onaký, půjdu s ním nejdřív za vydavatelem… Ten mi
nikdy nebránil v tom, abych svůj názor, i kdyby byl hodně odlišný,
vyjádřil, a já mu oplácím tím, že si svůj názor nenechávám pro sebe,
ale říkám ho v první řadě jemu. Není to jen prostá loajalita, je to
spíš snaha řešit věci tam, kde je řešit lze.
- 17. Vzkázal byste něco případným čtenářům a
čtenářkám?
- Slovo „případným“ naznačuje, že vás snad překvapí, když si to
někdo přečte. Ale popřál bych jim hlavně zdravý rozum, a lidem, co mají
nápady na nové webové aplikace, aby se nestyděli a šli s nimi mezi lid.
Jo a čtěte Zdroják!
- 18. To abych byl za skromnýho. Napsat „Co byste
vzkázal těm tisícům čtenářů?“ se přeci nehodí…
Každopádně děkuji za
rozhovor a přeji hodně štěstí.
- Nápodobně
Smajlíka chápu jako interpunkční znaménko, které psané větě dává
výraz, tón navíc.
Oznamovací věta
Dnes máš hezké tričko :-)
Smajlík na konci věty nahrazuje tečku.
Píše se před ním mezera nebo by se mezera psát neměla, stejně jako
když píšeme tečku? Může smajlík tečku vůbec nahradit?
Otázka
nebo
nebo
V prvním zápise stojí smajlík mimo větu; nemusí k ní tedy patřit.
V druhém zápise je změněna podoba smajlíku přisazeným otazníkem.
Třetí zápis odporuje pravidlu sázení otazníku hned za poslední slovo
(znak).
Smajlík v závorce
nebo
A teď, babo, raď.
„Lékaři porušili Hippokratovu přísahu.“, četl jsem.
To je zajímavé, protože u nás se neskládá; a pokud se nemýlím, na
Universitě Karlově se neskládala nikdy.
Ono by se hodně lidí podivilo, co tato přísaha obsahuje; kdyby si ji
přečetli…
Přísahám a volám Apollóna lékaře a Asképia a Hygieu a Panakín a
všechny bohy a bohyně za svědky, že budu tuto smlouvu a přísahu dle svých
možností a dle svého svědomí dodržovat.
Toho, kdo mě naučil umění lékařskému, budu si vážit, jako svých
rodičů a budu ho ze svého zajištění podporovat. Když se dostane do nouze,
dám mu ze svého, stejně jako i jeho potomkům dám a budou stejní jako moji
bratři. Pokud znalosti tohoto umění (lékařského) zatouží, budu je
vyučovat zdarma a bez smlouvy.
Seznámím své syny a syny svého učitele a všechny ustanovené a
na lékařský mrav přísahající s předpisy, přednáškami a se všemi
ostatními radami. Jinak však s nimi neseznámím nikoho
dalšího.
Lékařské úkony budu konat v zájmu a ve prospěch nemocného, dle svých
schopností a svého úsudku.
Vystříhám se všeho, co by bylo ke škodě a co by nebylo správné.
Nepodám nikomu smrtící prostředek, ani kdyby mne o to kdokoli požádal a
nikomu také nebudu radit (jak zemřít). Žádné ženě nedám prostředek
k potratu. Svůj život uchovám v čistotě a bohahojnosti, stejně tak
i své lékařské umění.
Nebudu (lidské tělo) řezat, ani ty, co trpí kameny a
tento zákrok přenechám mužům, kteří takovéto řemeslo provádějí. Do
všech domů, kam vstoupím budu vstupovat ve prospěch nemocného, zbaven
každého vědomého bezpráví a každého zlého činu. Zvláště se
vystříhám pohlavního zneužití žen i mužů, svobodných i otroků.
Cokoli, co při léčbě i mimo svou praxi ve styku s lidmi uvidím a
uslyším, co nesmí se sdělit, to zamlčím a uchovám v tajnosti.
Když tuto přísahu dodržím a neporuším, nechť ve svém životě i ve
svém umění skromně dopředu postoupím. Tak získám si vážnost všech
lidí po všechny ty časy. Když ale zákazy přestoupím a přísahu
poruším, nechť stane se pravý opak.
Tento článek poukazuje na častý nešvar ve výuce
fyziky.
Je vyjádřením autorova subjektivního názoru.
Za velmi nevhodnou „pomůcku“ ve výuce fyziky považuji pomocné
trojúhelníčky pro vyjádření neznámé z některých fyzikálních
vzorců. Asi nejznámější takovou „pomůckou“ je tzv.
„svt trojúhelníček“.
Dává do vzájemného vztahu tři fyzikální veličiny – dráhu
(s), rychlost (v) a čas (t). Pokud chceme
vyjádřit některou z veličin, zakryjeme ji, a hned vidíme, čemu se rovná.
Chceme-li například vyjádřit dráhu (s), zakryjeme ji (ale ani
nemusíme) a vidíme, čemu se rovná:
s = vt
Chceme-li pak vyjádřit třeba čas (t), zakryjeme písmenko
t a vidíme, že:
t = s/v
Na první pohled užitečná pomůcka. Proč ji tedy
považuji za špatnou?
- trojúhelníček svádí k mechanickému učení; neučí,
proč ta písmenka spolu právě takto souvisejí. Důkazem je například to,
že žáci často pořadí písmenek popletou. Sice pak trojúhelníček
použijí správně, ale je jim to platné jak mrtvému zimník.
- žákyně a žáci trojúhelníček berou jako nějakou modlu a aplikují ho
i na úlohy, kde s ním často moc nepochodí (třeba u zrychleného
pohybu).
- pěstuje v žácích a žákyních blud (ano, skutečný
blud, protože pro některé je pak nevyvratitelný), že fyzika je
o vzorečcích; že se jedná o vědu odtrženou od reality; proto se
k ní stavějí odmítavě.
Jaké je tedy lepší řešení?
Vysvětlit vzoreček na něčem z praxe a ukázat, proč ta písmenka právě
takto spolu souvisí. Třeba žákyním a žákům říct, ať se podívají na
tachometr u auta. Že na něm často najdou, v jakých jednotkách ukazuje
ručička rychlost – km/h. Kilometry jsou vlastně dráha a hodina
pak čas. Rychlost je tedy dráha/čas:
v= s/t
A jak vyjádřit ostatní veličiny?
Dosadit třeba za písmenka čísla (v tomto případě stačí bez
jednotek).
v = (třeba) 3
s = (třeba) 6
t = 2
v = s/t ⇔ 3 = 6/2
6 = 3 ∙ 2 ⇔ s = vt
atd…
Samozřejmě mnohem lepší je provádět jednotkovou zkoušku (prostě
dosadit za veličiny jejich jednotky a kouknout, zda to sedí).
s = vt
[s] = m/s ∙ s = m
Vidíme, že to sedí, jelikož dráha se měří v metrech.
Stáhnout
článek v PDF [135 kB]
Starší články viz archiv.