∇ nabla – články

« Úvodní strana Archiv

Proč neučit trojúhelníčky 27. 12. 2010 Po 16.21

Tento článek poukazuje na častý nešvar ve výuce fyziky.
Je vyjádřením autorova subjektivního názoru.

Za velmi nevhodnou „pomůcku“ ve výuce fyziky považuji pomocné trojúhelníčky pro vyjádření neznámé z některých fyzikálních vzorců. Asi nejznámější takovou „pomůckou“ je tzv. „svt trojúhelníček“.

svt-trojuhelnicek

Dává do vzájemného vztahu tři fyzikální veličiny – dráhu (s), rychlost (v) a čas (t). Pokud chceme vyjádřit některou z veličin, zakryjeme ji, a hned vidíme, čemu se rovná. Chceme-li například vyjádřit dráhu (s), zakryjeme ji (ale ani nemusíme) a vidíme, čemu se rovná:

s = vt

Chceme-li pak vyjádřit třeba čas (t), zakryjeme písmenko t a vidíme, že:
t = s/v

Na první pohled užitečná pomůcka. Proč ji tedy považuji za špatnou?

  • trojúhelníček svádí k mechanickému učení; neučí, proč ta písmenka spolu právě takto souvisejí. Důkazem je například to, že žáci často pořadí písmenek popletou. Sice pak trojúhelníček použijí správně, ale je jim to platné jak mrtvému zimník.
  • žákyně a žáci trojúhelníček berou jako nějakou modlu a aplikují ho i na úlohy, kde s ním často moc nepochodí (třeba u zrychleného pohybu).
  • pěstuje v žácích a žákyních blud (ano, skutečný blud, protože pro některé je pak nevyvratitelný), že fyzika je o vzorečcích; že se jedná o vědu odtrženou od reality; proto se k ní stavějí odmítavě.

Jaké je tedy lepší řešení?
Vysvětlit vzoreček na něčem z praxe a ukázat, proč ta písmenka právě takto spolu souvisí. Třeba žákyním a žákům říct, ať se podívají na tachometr u auta. Že na něm často najdou, v jakých jednotkách ukazuje ručička rychlost – km/h. Kilometry jsou vlastně dráha a hodina pak čas. Rychlost je tedy dráha/čas:

v= s/t

A jak vyjádřit ostatní veličiny?
Dosadit třeba za písmenka čísla (v tomto případě stačí bez jednotek).

v = (třeba) 3
s = (třeba) 6
t = 2

v = s/t  ⇔  3 = 6/2
6 = 3 ∙ 2  ⇔  s = vt

atd…

Samozřejmě mnohem lepší je provádět jednotkovou zkoušku (prostě dosadit za veličiny jejich jednotky a kouknout, zda to sedí).

s = vt
[s] = m/s ∙ s = m

Vidíme, že to sedí, jelikož dráha se měří v metrech.

Stáhnout článek v PDF  [135 kB]

FB
Twitter
TOPlist