Tento článek poukazuje na častý nešvar ve výuce
fyziky.
Je vyjádřením autorova subjektivního názoru.
Za velmi nevhodnou „pomůcku“ ve výuce fyziky považuji pomocné trojúhelníčky pro vyjádření neznámé z některých fyzikálních vzorců. Asi nejznámější takovou „pomůckou“ je tzv. „svt trojúhelníček“.
Dává do vzájemného vztahu tři fyzikální veličiny – dráhu (s), rychlost (v) a čas (t). Pokud chceme vyjádřit některou z veličin, zakryjeme ji, a hned vidíme, čemu se rovná. Chceme-li například vyjádřit dráhu (s), zakryjeme ji (ale ani nemusíme) a vidíme, čemu se rovná:
s = vt
Chceme-li pak vyjádřit třeba čas (t), zakryjeme písmenko
t a vidíme, že:
t = s/v
Na první pohled užitečná pomůcka. Proč ji tedy považuji za špatnou?
Jaké je tedy lepší řešení?
Vysvětlit vzoreček na něčem z praxe a ukázat, proč ta písmenka právě
takto spolu souvisí. Třeba žákyním a žákům říct, ať se podívají na
tachometr u auta. Že na něm často najdou, v jakých jednotkách ukazuje
ručička rychlost – km/h. Kilometry jsou vlastně dráha a hodina
pak čas. Rychlost je tedy dráha/čas:
v= s/t
A jak vyjádřit ostatní veličiny?
Dosadit třeba za písmenka čísla (v tomto případě stačí bez
jednotek).
v = (třeba) 3
s = (třeba) 6
t = 2
v = s/t ⇔ 3 = 6/2
6 = 3 ∙ 2 ⇔ s = vt
atd…
Samozřejmě mnohem lepší je provádět jednotkovou zkoušku (prostě dosadit za veličiny jejich jednotky a kouknout, zda to sedí).
s = vt
[s] = m/s ∙ s = m
Vidíme, že to sedí, jelikož dráha se měří v metrech.
Stáhnout článek v PDF [135 kB]