∇ nabla – články

« Úvodní strana Archiv

Úloha 13. 1. 2015 Út 18.32

Nedávno jsem na Facebooku narazil na tuto úlohu. (Údajně jde o příklad ze sbírky úloh z matematiky pro 4. třídu základní školy.)

slovní úloha

Vyrojilo se samozřejmě plno komentářů (inu, každý hned matematik), co že to je jako za úlohu, že není správně a jednoznačně zadaná, a jak vůbec tohle může někdo napsat, když to nejde vyřešit.

Mně se však příklad docela líbí.

Ano, z matematického hlediska se jedná o nejednoznačné, a tedy špatné zadání. Ale ruku na srdce, na základní škole (a dokonce většinu času i na škole střední), nemůže být o matematice moc řeč. I když se ten předmět tak jmenuje, mají to být především problémy, které nutí přemýšlet a nejsou zcela vytrženy z kontextu reality. Většina slovních úloh se svoji umělost snaží maskovat tím, že ve svém znění mají Terezku, Honzíka, … Ale…

Jaké je řešení?

Nevím :-) Stačí, když to vědí děti, pro které je úloha určena. Ti nejlépe vědí, kolik jich chodí do třídy, uvědomí si, že vstupenka stojí celočíselnou částku a prostě se snaží najít nejlepší řešení. A že jich může být více? No a, při řešení jiných problémů neexistuje nutně pouze jedno řešení. Nepočítáme přeci kvantovou mechaniku.

FB
Twitter
TOPlist